Muzica dezvoltă memoria și capacitatea intelectuală e elevilor?
Muzica este o disciplină prin experiență practică și ea se învață numai practicând-o, iar mesajul ei se pătrunde și se receptează cel mai bine tot în practică. Tocmai această caracteristică a sa o așază în rândul disciplinelor formative și, în această ordine de idei, este greșit să se creadă că numai anumite obiecte de învățământ, cum ar fi matematica și gramatica, ar contribui la formarea proceselor intelectuale. Când copilul cântă trebuie să fie atent la mai multe operații care, însumate, dau viață cântecului: este, așadar, solicitată atenția distributivă, trebuie să-și amintească textul cântecului, deci se solicită memoria, iar în cazul unor jocuri muzicale trebuie să dea dovadă de acuitate auditivă, să respecte anumite reguli impuse și de disciplină a jocului, deci se solicită atenția, voința și gândirea.
Cântatul – ca și vorbirea – este o manifestare fundamentală a ființei umane. Dar, ca și vorbirea, el se deprinde la vârstele cele mici prin exemplul anturajului adult și în primul rând al părinților. Din păcate, ușurința și comoditatea de a produce muzica cu ajutorul aparatelor i-a făcut pe aceștia să piardă deprinderea de a cânta, astfel că ei nu mai au cum să o transmită copiilor. Este motivul pentru care sarcina de a-i învăța pe cei mici să cânte trebuie preluată de educația în colectivități, un exemplu fiind Clubul Copiilor.
A cânta la un instrument este la fel de important ca și cântatul din voce. Copiii ar trebui să ia contact cu instrumentele încă de la cele mai fragede vârste, fiindcă asta le sporește enorm încrederea în ei și le dezvoltă capacitățile cognitive, creativitatea, toleranța, etc. Ei învață să se asculte, învață să-i asculte pe cei din jur, ajung încet – încet să se acordeze cu ceilalți, să exploreze liber teritoriul sonor.
Înțelepciunea chinezească ne învață că: „dacă îi dai unui cetățean un pește el se va sătura o dată, dar dacă îl înveți să pescuiască, el se va sătura toată viața!”
Deci să-i învățăm pe elevii noștri cum să cânte, ce să cânte și astfel vor avea muzica în ei toată viața. Învățământul modern ne cere să nu dopăm elevii, ci să le dezvoltăm propriile capacități. Desigur că o astfel de lecție te solicită mai mult decât dacă ai organiza audiții toată ora sau dacă ai dicta elevilor cunoștințele deja existente în manual.